Jan Paweł II – „Redemptionis Sacramentum”:
„154. Jak już zostało wspomniane, „szafarzem, który
może sprawować w osobie Chrystusa sakrament Eucharystii, jest tylko
kapłan ważnie wyświęcony”254. Stąd nazwa „szafarz Eucharystii” odnosi się w sposób właściwy jedynie do kapłana. Również z racji święceń zwyczajnymi szafarzami Komunii świętej są:
biskup, prezbiter i diakon255, do nich więc należy w czasie sprawowania
Mszy świętej udzielanie Komunii świętej wiernym świeckim. W ten sposób
poprawnie i w pełni może się objawić w Kościele ich służebny urząd oraz
wypełnić sakramentalny znak.
(…)
156. Funkcja ta winna być pojmowana zgodnie z jej
nazwą, która brzmi „nadzwyczajny szafarz Komunii świętej”, nie zaś
„specjalny szafarz Komunii świętej” ani „nadzwyczajny szafarz
Eucharystii”, ani też „specjalny szafarz Eucharystii”. Te ostatnie nazwy
rozszerzają znaczenie tej funkcji w sposób nieodpowiedni i
niewłaściwy.”
W razie problemów wyżej wymieniony dokument warto pokazać proboszczowi:
„88. Zgodnie ze zwyczajem wierni powinni przyjmować
sakramentalną Komunię eucharystyczną podczas Mszy świętej i w tym
momencie, w którym przewiduje to sam obrzęd celebracji, to znaczy po
Komunii celebrującego kapłana172. Udzielanie Komunii należy do kapłana
celebrującego, wspomaganego w razie potrzeby przez innych kapłanów lub
diakonów; nie powinien on kontynuować Mszy świętej przed zakończeniem
Komunii wiernych. Zgodnie z przepisami prawa nadzwyczajni szafarze mogą wspomagać kapłana celebrującego jedynie w przypadku konieczności
(…)
133. Kapłan lub diakon albo szafarz nadzwyczajny, który z powodu nieobecności lub przeszkody ze strony szafarza zwyczajnego zanosi Najświętszą Eucharystię choremu w
celu udzielenia Komunii, z miejsca, gdzie przechowywany jest Sakrament,
powinien iść w miarę możliwości prostą drogą do domu chorego, unikając
wszelkich spraw świeckich, aby wyeliminować jakiekolwiek
niebezpieczeństwo profanacji i zachować jak największy szacunek względem
Ciała Chrystusa. Ponadto zawsze należy wykonywać obrzęd udzielania
Komunii chorym, jak zapisano w Rytuale Rzymskim226.
(…)
151. Przy sprawowaniu liturgii do pomocy nadzwyczajnych
szafarzy należy się uciekać jedynie w sytuacji prawdziwej konieczności.
Pomoc ta bowiem nie jest przewidziana w celu zapewnienia pełniejszego
uczestnictwa świeckich, lecz z natury swojej jest dodatkowa i
tymczasowa252. Gdzie jednak istnieje konieczność odwołania się do
posługi szafarzy nadzwyczajnych, należy wytrwale i gorąco się modlić,
aby Pan niezwłocznie posłał kapłana do posługi wspólnocie oraz wzbudził
obficie powołania do kapłaństwa253.
152. Funkcje te zaś, czysto uzupełniające, nie powinny
się stać bynajmniej okazją do zafałszowania samej posługi kapłanów, aby w
konsekwencji nie zaniedbywali oni sprawowania Mszy świętej dla
powierzonego im ludu oraz osobistej troski o chorych czy też starania o
chrzest dzieci, o asystowanie przy udzielaniu sakramentu małżeństwa lub
odprawianie pogrzebów chrześcijańskich, co odnosi się przede wszystkim
do kapłanów wspieranych przez diakonów. Niech więc w parafiach nigdy nie
dochodzi do tego, aby kapłani lekkomyślnie zamieniali się własnymi
funkcjami kapłańskimi z diakonami lub świeckimi, wprowadzając tym samym
zamieszanie co do specyfiki każdego z nich.
(…)
157. Jeśli w sytuacji zwyczajnej obecna jest
wystarczająca liczba wyświęconych szafarzy, również do rozdawania
Komunii świętej, nie należy wyznaczać nadzwyczajnych szafarzy Komunii
świętej. W takich okolicznościach ci, którzy byliby wyznaczeni do tego
rodzaju posługi, nie powinni jej wykonywać. Należy potępić
postępowanie tych kapłanów, którzy, choć sami uczestniczą w celebracji,
powstrzymują się jednak od udzielania Komunii, powierzając to zadanie
świeckim258.
158. Nadzwyczajny szafarz Komunii
świętej będzie bowiem mógł udzielać Komunii jedynie w przypadku braku
kapłana lub diakona, albo kiedy kapłan napotyka trudności z powodu
choroby lub podeszłego wieku lub innej ważnej przyczyny albo gdy jest
tak wielka liczba wiernych przystępujących do Komunii, że sama
celebracja Mszy zbytnio by się przeciągnęła
259. Należy to jednak rozumieć w ten sposób, że w żadnym przypadku wystarczającą przyczyną nie będzie nieznaczne przedłużenie, oceniane w świetle zwyczajów i kulturowego kontekstu miejsca.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz