Kapłan o Trevignano Romano: te objawienia są zgodne z nauczaniem Kościoła
Kapłan o Trevignano Romano: te objawienia są zgodne z nauczaniem Kościoła
Flavio Ubodi OFMcap – uznany włoski teolog z zakonu kapucynów,
wiceprzewodniczący Komisji diecezjalnej, która badała przypadek figurki
Matki Bożej w Civitavecchi. Zajmował się także objawieniami w Trevignano
Romano. Napisał wstęp do książki o objawieniach, jakich doświadcza
Gisella Cardia,
Objawienia w Civitavecchi ZOSTAŁY UZNANE PRZEZ KOŚCIÓŁ!!!
Historia Kościoła pełna jest wydarzeń mistycznych: wizji,
objawień, przesłań Bożych. Jaką postawę należy przyjąć w ich obliczu?
Jak ocenić, czy są prawdziwe? Przesłania z Trevignano Romano są
klarowane i wzywają do opowiedzenia się za Chrystusem lub przeciw niemu –
pisze kapucyn i teolog, ojciec Flavio Ubodi, który zajmował się
badaniem prywatnych objawień z ramienia Kościoła.
Przesłania z Trevignano Romano są niczym punkt dojścia długiej drogi,
która rozpoczęła się w Fatimie i przeszła przez cały XX wiek aż do
początków trzeciego tysiąclecia. Podsumowują rozliczne interwencje Nieba
na rzecz człowieka i ukazują, że urzeczywistnia się wszystko to, co
zostało zapowiedziane. Wkraczamy w czas wielkiej próby, która jest
zapowiedzią Triumfu Niepokalanego Serca Maryi. Czas się dokonał,
konieczne jest nawrócenie i poddanie się Bogu Stwórcy i Odkupicielowi. ZOBACZ KSIĄŻKĘ ZAWIERAJĄCĄ TREŚCI OBJAWIEŃ Z TREVIGNANO ROMANO
Przesłania
nie wymagają szczególnych objaśnień, ponieważ są bardzo klarowne, a
przy tym bardzo bezwzględne i realistyczne. Stawiają w obliczu twardej
rzeczywistości, bez rozmiękczania czy rozwadniania. Trzymają się logiki
„Tak, tak”, „Nie, nie” oraz „Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze
obłudnicy” (por. Mt 5, 37 i 23, 29). Człowiek musi ostatecznie wybrać,
po czyjej stronie się opowiedzieć – za Chrystusem czy przeciw Niemu.
Można już teraz stwierdzić, że wiele przesłań doczekało się
urzeczywistnienia po upływie kilku dni.
W podjęciu tego
ostatecznego wyboru pomaga człowiekowi Maryja, Matka Boga i Matka
Kościoła, opiekuńcza i zatroskana o życie wieczne swoich dzieci,
dokładnie tak, jak to opisał Sobór Watykański II w ósmym rozdziale
Konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium”. Maryja chce nieść
pokój i miłość, bronić od zła, które szerzy się na ziemi. A zatem
przesłania są raczej instrukcją zbawienia niż przepowiedniami katastrof.
Objawienia prywatne w Kościele
Istnieją
dwa rodzaje objawień: publiczne i prywatne. Objawieniem publicznym jest
to przekazane w Piśmie Świętym i w Tradycji. Zawiera ono fundamentalne
treści wiary i skierowane jest do całej ludzkości, a zatem wymaga wiary
uniwersalnej. „Objawienie prywatne” skierowane jest do jednej osoby lub
do grupy osób i nie wymagają z konieczności wiary powszechnej.
Historia
Kościoła pełna jest wydarzeń mistycznych: wizji, objawień, przesłań
Bożych. Jaką postawę należy przyjąć w ich obliczu? Jak ocenić, czy są
prawdziwe? Są osoby, które przyjmują postawę sceptyczną i chcą je
cenzurować, ale są i takie, które postrzegają je jako możliwość bycia
pouczanym i prowadzonym przez Boga oraz wzrastania w życiu duchowym.
Objawienia
prywatne należą do teologii charyzmatów i zaliczają się do daru
proroctwa, zgodnie z nauką św. Pawła: „Ducha nie gaście, proroctwa nie
lekceważcie. Wszystko badajcie, a co szlachetne – zachowujcie” (1 Tes 5,
19–21).
Nie można zaprzeczyć istnieniu objawień prywatnych,
inaczej trzeba by zaprzeczyć samemu Objawieniu i dużej części historii
Kościoła. Pismo Święte pełne jest widzących, wizji, objawień (por. Dz 2,
16–21; 2 Kor 2, 1; 1 Kor 15, 8; 1 Kor 12, 28; Ef 2, 20; 4, 11).
Podobnie cała historia Kościoła, co pokazują już pierwsi ojcowie
Kościoła oraz wielcy mistycy – jak św. Franciszek z Asyżu, św. Katarzyna
ze Sieny, św. Teresa z Ávili, św. Jan od Krzyża, św. Małgorzata Maria
Alacoque, św. Teresa od Dzieciątka Jezus i wielu innych – a także
wielkie nadprzyrodzone wydarzenia, jak te w Guadalupe, Lourdes, Fatimie.
Potrzeba
głębokiej współpracy Kościoła hierarchicznego i charyzmatycznego, jak
mówi św. Paweł: „Zbudowani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie
głowicą węgła jest sam Jezus Chrystus” (Ef 2, 20). To jakby powiedzieć,
że z woli Jezusa Chrystusa Kościół złożony jest z dwóch składowych:
„prorocko-charyzmatycznej” i „apostolsko-instytucjonalnej”.
Święty
Jan Paweł II podkreśla, że „nie istnieje kontrast ani sprzeczność
między wymiarem instytucjonalnym a wymiarem charyzmatycznym, którego
ważnym przejawem są właśnie ruchy. Obydwa te wymiary są równie istotnymi
elementami Bożej konstytucji Kościoła założonego przez Chrystusa,
ponieważ obydwa przyczyniają się do uobecnienia w świecie tajemnicy
Chrystusa i Jego zbawczego dzieła” (por. Przesłanie do uczestników
Światowego Kongresu Ruchów Kościelnych, 27 maja 1998) .
Przez
„objawienia prywatne” rozumie się objawienia, wizje, rozmowy. Mają one
zasadniczo cel praktyczny, dotyczą postaw, jakie należy przyjąć, ale nie
wykluczają też nauk doktrynalnych, w tym sensie, że choć nie dodają
niczego do depozytu wiary, to pomagają zrozumieć jego znaczenie i skupić
się na prawdach zapomnianych bądź zwalczanych przez ruchy heretyckie.
Dokumenty Kościoła
Kongregacja Nauki Wiary wystosowała bardzo ważny dokument pod tytułem
Normy postępowania w rozeznawaniu domniemanych objawień i przesłań .
Dokument ten został zaaprobowany już przez Pawła VI w 1978 roku i był
przeznaczony dla biskupów i ekspertów. Następnie Kongregacja uznała, że
należy podać te normy do publicznej wiadomości (miało to miejsce 14
grudnia 2011 roku).
Sam papież Benedykt XVI w Posynodalnej
adhortacji apostolskiej „Verbum Domini” z 2010 roku uznał za konieczne
„«pomaganie wiernym we właściwym rozróżnieniu słowa Bożego i objawień
prywatnych», których rolą nie jest […] «uzupełnianie» ostatecznego
Objawienia Chrystusa, lecz pomaganie w pełniejszym przeżywaniu go w
jakiejś epoce historycznej” oraz przyczynienie się „do powstania nowych
form pobożności lub do pogłębienia już istniejących”. To Katechizm
Kościoła katolickiego stwierdzał, że rolą objawień prywatnych „nie jest
[…] «uzupełnianie» ostatecznego Objawienia Chrystusa, lecz pomoc w
pełniejszym przeżywaniu go w jakiejś epoce historycznej” (por. KKK, 67) .
W
dokumencie przytoczonym przez Kongregację podkreśla się, że rozeznanie i
weryfikacja autentyczności objawienia prywatnego leżą w gestii biskupa
diecezjalnego, a nie Watykanu, jak często się sądzi. Podkreśla się w
szczególności, jak ważne jest rozeznanie, czy chodzi o działanie Boga,
człowieka czy Szatana, który może przybrać postać „anioła światła”.
Istnieją zasadniczo trzy kryteria oceny autentyczności objawienia prywatnego:
1.
indywidualne przymioty osoby (równowaga psychiczna, uczciwość i prawość
życia moralnego, szczerość i stała uległość wobec władz kościelnych,
wiara, pokora, brak manii bycia w centrum zainteresowania);
2. w
odniesieniu do samego przesłania: dokładne i krytyczne sprawdzenie
faktów i dokumentów; prawdziwe i wolne od błędów nauczanie teologiczne,
duchowe i moralne;
3. skutki objawienia: obfite i stałe owoce duchowe, duch modlitwy, nawrócenia, świadectwa miłości bliźniego, cuda itp.
W
świetle tych rozważań możemy stwierdzić, że „objawienia prywatne” są:
„możliwe”, Kościół bierze je pod uwagę; „rzeczywiste”, choć nie częste;
koniecznie „podporządkowane” Objawieniu publicznemu; „użyteczne”, bo
choć niczego nie dodają do depozytu wiary, mogą zaoferować lepsze jej
zrozumienie i pomóc w rozwinięciu pobożności i urzeczywistnieniu
pełniejszego nawrócenia.
Przesłania i osobistości
Najważniejszą rzeczą w objawieniu jest podkreślenie FAKTU objawienia Boga w historii człowieka oraz PRZESŁANIA danego ludzkości.
Na pierwszy plan nie wysuwa się prorok, apostoł, widzący, ale Pan,
który się objawia i przemawia, oraz treść tego SŁOWA. Naprzeciw staje
człowiek, wezwany, by odpowiedzieć swoją dobrowolną zgodą.
W obliczu Bożych objawień prorok, apostoł, widzący czuje się mały,
niegodny, zagubiony i stara się ukryć siebie, by położyć wyłączny nacisk
na nadprzyrodzone zdarzenie i przesłanie skierowane do ludzkości.
Podobna dynamika występuje w przypadku objawień prywatnych.
Przy objawieniach Pana Jezusa i Maryi tym, co się liczy, jest
zdarzenie i przesłanie, jakie przekazują. Niemniej także widzący ma
znaczenie, ponieważ prawdziwość przesłania gwarantowana jest także
autentycznością życia.
W tym kontekście postaramy się położyć nacisk na zdarzenie objawień,
zwłaszcza na przesłania kierowane przez Maryję Dziewicę, w znacznie
mniej licznych przypadkach przez Pana Jezusa, aniołów i świętych.
Przez dwa tysiące lat historii Kościoła bardzo liczne były
objawienia, których centrum stanowiła Maryja, choć zaledwie niektóre
(około dwudziestu) zostały oficjalnie uznane, podczas gdy w przypadku
wielu z nich nie udzielono zgody na kult.
Wszystkie objawienia
Maryi powiązane są ze sobą, ale jednocześnie każde z nich jest inne,
ponieważ dostosowane do miejsc, okoliczności, sytuacji historycznej. W
Lourdes Maryja pojawia się cztery lata po ogłoszeniu dogmatu o
Niepokalanym Poczęciu, jakby na potwierdzenie jego prawdziwości. W
Fatimie przestrzega Ona przed pychą człowieka, który chce zmieść Boga z
powierzchni ziemi, zmierzając w stronę potwornych wojen światowych, ale
także ostrzega Kościół przed niebezpieczeństwem modernizmu, który
prowadzi go ku samozniszczeniu. W Medjugorje ostrzega, że ludzkość jest
na skraju przepaści, musi się zatrzymać i zawrócić. W Civitavecchia
przestrzega przed niszczeniem rodziny, które jest wstępem do zniszczenia
Kościoła i społeczeństwa.
W Trevignano Romano wskazywane są
konkretne postawy, jakie należy przyjąć w obliczu wydarzeń aktualnych
oraz tych, które mają niebawem nastąpić, i kierowane jest zaproszenie do
modlitwy za różne sytuacje i poszczególne narody, które znajdują się w
stanie bezpośredniego zagrożenia. Maryja przedstawia się jako Królowa
Różańca, wskazując właśnie na modlitwę, zwłaszcza różańcową, jako
potężną broń chrześcijanina, by zwyciężyć ze złem, które zaciska pętlę
na naszym świecie. Falvio Ubodi OFMcap – uznany włoski teolog z zakonu
kapucynów, wiceprzewodniczący Komisji diecezjalnej, która badała
przypadek figurki Matki Bożej w Civitavecchi. Zajmował się także
objawieniami w Trevignano Romano. Napisał wstęp do książki o
objawieniach, jakich doświadcza Gisella Cardia. ZOBACZ KSIĄŻKĘ ZAWIERAJĄCĄ TREŚCI OBJAWIEŃ Z TREVIGNANO ROMANO
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz