Czerwiec miesiącem poświęconym czci Najświętszego Serca Pana Jezusa
Kult Najświętszego Serca Pana Jezusa
„To nabożeństwo jest ostatnim wysiłkiem Jego miłości i będzie dla ludzi jedynym ratunkiem w ostatnich czasach”
św. Małgorzata Maria Alacoque
św. Małgorzata Maria Alacoque
Czerwiec
to miesiąc w sposób szczególny poświęcony czci Najświętszego Serca Pana
Jezusa. Kult Serca Jezusowego wywodzi się z czasów średniowiecza;
początkowo miał charakter prywatny, z czasem ogarnął szerokie rzesze
społeczeństwa.

Warto
wymienić przynajmniej kilku świętych i błogosławionych, którzy
wyróżniali się w średniowieczu szczególnym nabożeństwem do Serca Pana
Jezusa; w tym Sercu znaleźli dla siebie źródło szczególnej radości i
uświęcenia:
Św. Mechtylda
(1241-1298) za zachętą samego Pana Jezusa wchodziła do Jego Serca i w
nim spoczywała. Jezus oddawał jej swoje Serce jako znak zawartego z nią
przymierza. Pewnego dnia w czasie spotkania Pan tak mocno przycisnął jej
serce do swojego Serca, że miała wrażenie, że odtąd te dwa serca
stanowią jedno. Mechtylda każdego rana witała Boże Serce i każdego
wieczora czule je żegnała.
Podobnym przywilejem cieszyła się młodsza siostra Mechtyldy, św. Gertruda (1250-1303). Jej zasadnicze dzieło, które wsławiło jej imię po całej Europie, to Poseł Bożej pobożności.
Jest to prawdziwy poemat o miłości Boga do duszy i duszy do Boga. Jego
zaś źródłem jest Najświętsze Serce Syna Bożego. Można powiedzieć, że
Gertruda obcowała z Sercem Jezusowym na co dzień.
Do św. Małgorzaty z Kortony
(1252-1297) Pan Jezus odezwał się pewnego dnia: „Połóż twe ręce na
ranach moich rąk!” Na to święta: „Nie, Panie!” W tej chwili otwarła się
rana boku Chrystusa i święta ujrzała w niej Serce Zbawcy.
Od XVII
wieku nabożeństwo do Serca Pana Jezusa staje się własnością ogółu
wiernych i całego Kościoła. Przyczyniło się do tego dwoje świętych: św.
Jan Eudes i św. Małgorzata Maria Alacoque. Pierwszy działał bardziej z
własnej inicjatywy, natomiast św. Małgorzata – pod wpływem nakazów,
jakie otrzymała od samego Chrystusa, który chciał się jej pośrednictwem
posłużyć.
W dekrecie o heroiczności cnót z 1903 r. Św. Jan Eudes jest nazwany „twórcą liturgicznego kultu Serca Jezusa i Maryi”. W breve beatyfikacyjnym
czytamy wprost: „Płonąc sam szczególną miłością ku Najświętszym Sercom
Jezusa i Maryi, powziął pierwszy – a nie było to bez natchnienia Bożego –
myśl publicznego kultu ku ich czci. Należy go przeto uważać za ojca
tego, tak miłego nam nabożeństwa. (…) Był także tego kultu doktorem,
albowiem ku czci obu Serc ułożył oficjum i Mszę świętą. Był wreszcie ich
apostołem, bo całym sercem przykładał się do szerzenia tego zbawiennego
nabożeństwa”. Jan Eudes chciał, aby ono było własnością wszystkich.
Nowością, którą wprowadził, było również to, że nabożeństwo do Serca
Pana Jezusa łączył ściśle z nabożeństwem do Serca Maryi. Nie umiał tych
dwóch Serc rozłączyć. Nabożeństwo do tych dwóch Serc wprowadził także do
liturgii Kościoła.
Jan Eudes postawił sobie za program swojej kapłańskiej misji szerzenie kultu i nabożeństwa do Serca Pana Jezusa i do Serca Maryi: niezmordowanym słowem, pismami i dziełami. Założył także ku czci tych dwóch Serc i pod ich imieniem osobną rodzinę zakonną (1641), aby kapłani tegoż zgromadzenia ex professo oddawali się szerzeniu nabożeństwa do tych dwóch Serc. Ku czci tych dwóch Serc przepisuje swoim synom duchownym osobne nabożeństwa i modlitwy, wśród nich piękne pozdrowienie: Ave Cor sanctissimum, ave Cor amantissimum Jesu et Mariae! W roku 1643 poleca w swoim zakonie obchodzić uroczyście święto Najświętszego Serca Maryi (8 lutego) oraz Serca Pana Jezusa (20 października). Układa oficjum na te święta. W roku 1648 wydaje książeczkę O nabożeństwie do Najświętszego Serca Jezusa i Maryi. W roku 1670 otrzymuje od teologów aprobatę tekstów Mszy świętej i oficjum o Najświętszym Sercu Pana Jezusa.
Jan Eudes postawił sobie za program swojej kapłańskiej misji szerzenie kultu i nabożeństwa do Serca Pana Jezusa i do Serca Maryi: niezmordowanym słowem, pismami i dziełami. Założył także ku czci tych dwóch Serc i pod ich imieniem osobną rodzinę zakonną (1641), aby kapłani tegoż zgromadzenia ex professo oddawali się szerzeniu nabożeństwa do tych dwóch Serc. Ku czci tych dwóch Serc przepisuje swoim synom duchownym osobne nabożeństwa i modlitwy, wśród nich piękne pozdrowienie: Ave Cor sanctissimum, ave Cor amantissimum Jesu et Mariae! W roku 1643 poleca w swoim zakonie obchodzić uroczyście święto Najświętszego Serca Maryi (8 lutego) oraz Serca Pana Jezusa (20 października). Układa oficjum na te święta. W roku 1648 wydaje książeczkę O nabożeństwie do Najświętszego Serca Jezusa i Maryi. W roku 1670 otrzymuje od teologów aprobatę tekstów Mszy świętej i oficjum o Najświętszym Sercu Pana Jezusa.
Główna zasługa w rozpowszechnieniu nabożeństwa do Najświętszego Serca Pana Jezusa przypada skromnej zakonnicy, wizytce, św. Małgorzacie Marii Alacoque (1647-1690).
Żyła ona w tym samym wieku i czasie, co św. Jan Eudes, ale w zupełnym
ukryciu w klasztorze w Paray-le-Monial. 27 grudnia 1673 roku Małgorzata
dopuszczona została do tego, by spoczęła na Sercu Jezusowym. Pan Jezus
pokazując jej swoje Serce pełne ognia, rzekł do niej: „Moje Boskie Serce
tak płonie miłością ku ludziom, że nie może dłużej utrzymać tych
płomieni gorejących, zamkniętych w moim łonie. Ono pragnie rozlać je za
twoim pośrednictwem i pragnie wzbogacić ludzi swoimi Bożymi skarbami”.
Następnie Jezus wziął serce Małgorzaty i umieścił je symbolicznie w
swoim Sercu. Potem już przemienione i jaśniejące oddał Małgorzacie.
Usłyszała pocieszające słowa: „Dotąd nosiłaś tylko imię mojej sługi.
Dzisiaj daję ci inne imię – umiłowanej uczennicy mojego Serca”.
Drugie
objawienie miało miejsce na początku roku 1674. Pan Jezus ponownie
objawił Małgorzacie swoje Serce i wymienił dobrodziejstwa i łaski, jakie
przyrzeka czcicielom swojego Serca.
„To nabożeństwo – pisze św. Małgorzata – jest ostatnim wysiłkiem Jego miłości i będzie dla ludzi jedynym ratunkiem w ostatnich czasach”. Wśród różnych form czci Pan Jezus zażądał czci także wizerunków swojego Serca.
W tym samym roku 1674 miało miejsce trzecie z wielkich objawień. W czasie wystawienia Najświętszego Sakramentu pojawił się Świętej Pan Jezus „jaśniejący chwałą, ze stygmatami pięciu ran, jaśniejącymi jak słońce”. Pan Jezus ponownie odsłonił swoją pierś i pokazał swoje Serce w pełnym blasku. Zażądał, aby w zamian za niewdzięczność, jaka spotyka Jego Serce i Jego miłość, okazaną rodzajowi ludzkiemu, dusze pobożne wynagradzały temuż Sercu zranionemu grzechami i niewdzięcznością ludzką. Zażądał, aby w duchu wynagrodzenia w każdą noc przed pierwszym piątkiem miesiąca odbywała się godzinna adoracja Najświętszego Sakramentu (tzw. Godzina Święta) oraz aby Komunia święta w pierwsze piątki miesiąca była ofiarowana w celu wynagrodzenia Boskiemu Sercu za grzechy i oziębłość ludzką.
Wreszcie w piątek po oktawie Bożego Ciała, 10 czerwca 1675 roku, nastąpiło ostatnie wielkie objawienie. Kiedy Małgorzata klęczała przed tabernakulum w czasie nawiedzenia Najświętszego Sakramentu, ukazał się jej Chrystus, odsłonił swoje Serce i powiedział:
„To nabożeństwo – pisze św. Małgorzata – jest ostatnim wysiłkiem Jego miłości i będzie dla ludzi jedynym ratunkiem w ostatnich czasach”. Wśród różnych form czci Pan Jezus zażądał czci także wizerunków swojego Serca.
W tym samym roku 1674 miało miejsce trzecie z wielkich objawień. W czasie wystawienia Najświętszego Sakramentu pojawił się Świętej Pan Jezus „jaśniejący chwałą, ze stygmatami pięciu ran, jaśniejącymi jak słońce”. Pan Jezus ponownie odsłonił swoją pierś i pokazał swoje Serce w pełnym blasku. Zażądał, aby w zamian za niewdzięczność, jaka spotyka Jego Serce i Jego miłość, okazaną rodzajowi ludzkiemu, dusze pobożne wynagradzały temuż Sercu zranionemu grzechami i niewdzięcznością ludzką. Zażądał, aby w duchu wynagrodzenia w każdą noc przed pierwszym piątkiem miesiąca odbywała się godzinna adoracja Najświętszego Sakramentu (tzw. Godzina Święta) oraz aby Komunia święta w pierwsze piątki miesiąca była ofiarowana w celu wynagrodzenia Boskiemu Sercu za grzechy i oziębłość ludzką.
Wreszcie w piątek po oktawie Bożego Ciała, 10 czerwca 1675 roku, nastąpiło ostatnie wielkie objawienie. Kiedy Małgorzata klęczała przed tabernakulum w czasie nawiedzenia Najświętszego Sakramentu, ukazał się jej Chrystus, odsłonił swoje Serce i powiedział:
„Oto
Serce, które tak bardzo umiłowało ludzi, że nie szczędziło niczego aż
do zupełnego wyniszczenia się dla okazania im miłości, a w zamian za to
doznaje od większości ludzi tylko gorzkiej niewdzięczności, wzgardy,
nieuszanowania, lekceważenia, oziębłości i świętokradztw, jakie oddają
mu w tym Sakramencie Miłości. Lecz najbardziej boli Mnie to, że w
podobny sposób obchodzą się ze Mną serca służbie mojej szczególnie
poświęcone. Dlatego żądam, aby pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała
był odtąd poświęcony jako osobne święto ku czci mojego Serca i na
wynagrodzenie Mi przez Komunię i inne praktyki pobożne zniewag, jakich
doznaję. W zamian za to obiecuję ci, że Serce moje wyleje hojne łaski na
tych wszystkich, którzy w ten sposób oddadzą Mu cześć lub przyczynią
się do jej rozszerzenia”.
Pan Jezus dał św. Małgorzacie Alacoque dwanaście obietnic, dotyczących czcicieli Jego Serca:
Pan Jezus dał św. Małgorzacie Alacoque dwanaście obietnic, dotyczących czcicieli Jego Serca:

Stolica
Apostolska dopiero po ścisłych i dokładnych badaniach zezwoliła na
obchodzenie święta, jak i na cześć wizerunków Jezusowego Serca w formach
dzisiaj powszechnie przyjętych. Po raz drugi Kościół pośrednio
zatwierdził objawienia, dane św. Małgorzacie Marii Alacoque, kiedy po
surowym procesie wyniósł ją do chwały ołtarzy. Jej beatyfikacja odbyła
się w roku 1864, a kanonizacja w roku 1920. Pierwszym z papieży, który
zatwierdził nabożeństwo do Serca Pana Jezusa a także święto dla
niektórych diecezji i zakonów, był Klemens XIII. Uczynił to w roku 1765 –
a więc prawie w sto lat po wspomnianych objawieniach. Decydującym
jednak w tej sprawie stał się memoriał biskupów polskich wysłany do tego
papieża w 1765 roku. Memoriał podaje najpierw historyczny przegląd
kultu, a następnie uzasadnia bardzo głęboko godziwość i pożytki płynące z
tego nabożeństwa. Papież Pius IX w roku 1856 rozszerzył święto Serca
Pana Jezusa na cały Kościół. Leon XIII 31 grudnia 1899 roku oddał Sercu
Jezusowemu w opiekę cały Kościół i rodzaj ludzki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz