Ks.prof.T. Guz Profanacja to jeden z najcięższych grzechów
Św. Paweł wzywa nas do
rachunku sumienia: "Kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie,
winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej. Niech przeto człowiek baczy na
siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha. Kto bowiem
spożywa i pije, nie zważając na Ciało Pańskie, wyrok sobie spożywa i
pije" (1 Kor 11, 27-29). Jeśli ktoś ma świadomość grzechu ciężkiego,
przed przyjęciem Komunii powinien przystąpić do Sakramentu pojednania.
Komunia Święta.
KKK 1406
Jezus mówi: "Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z Nieba. Jeśli kto
spożywa ten chleb, będzie żył na wieki... Kto spożywa Moje Ciało i pije
Moją Krew, ma życie wieczne... trwa we Mnie, a Ja w nim" (J 6, 51. 54.
56).
KKK 1382 Msza święta
jest równocześnie i nierozdzielnie pamiątką ofiarną, w której przedłuża
się ofiara Krzyża, i świętą ucztą Komunii w Ciele i Krwi Pana.
Sprawowanie Ofiary Eucharystycznej jest nastawione na wewnętrzne
zjednoczenie wiernych z Chrystusem przez Komunię. Przystępować do
Komunii Świętej oznacza przyjmować samego Chrystusa, który ofiarował się
za nas.
KKK 1383 Ołtarz,
wokół którego Kościół gromadzi się podczas sprawowania Eucharystii,
reprezentuje dwa aspekty tego samego misterium, którymi są ołtarz ofiary
i stół Pana. Co więcej, ołtarz chrześcijański jest symbolem samego
Chrystusa, obecnego w zgromadzeniu swoich wiernych, równocześnie jako
ofiara złożona dla naszego pojednania i jako niebieski pokarm, który nam
się udziela. "Czym jest bowiem ołtarz Chrystusa, jeśli nie wyobrażeniem
Jego Ciała?" – mówi św. Ambroży (Św. Ambroży, De sacramentis, 5, 7: PL
16, 447 C), a w innym miejscu: "Ołtarz jest symbolem Ciała [Chrystusa],
na ołtarzu zaś spoczywa Ciało Chrystusa" (Św. Ambroży, De sacramentis,
4, 7: PL 16, 437 D). Liturgia wyraża tę jedność ofiary i komunii w wielu
modlitwach. Kościół Rzymski modli się w Modlitwie eucharystycznej w
taki sposób:
Pokornie Cię błagamy, wszechmogący Boże, niech Twój
święty Anioł zaniesie tę ofiarę na ołtarz w Niebie, przed Oblicze
Boskiego Majestatu Twego, abyśmy przyjmując z tego Ołtarza Najświętsze
Ciało i Krew Twojego Syna, otrzymali obfite Błogosławieństwo i łaskę
(Mszał Rzymski, Kanon Rzymski: Supplices Te rogamus).
KKK 1384
Pan kieruje do nas usilne zaproszenie, abyśmy przyjmowali Go w
sakramencie Eucharystii: "Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie
będziecie spożywali Ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili Krwi
Jego, nie będziecie mieli życia w sobie" (J 6, 53).
KKK 1385 Aby odpowiedzieć na to zaproszenie, musimy przygotować się do tej wielkiej i Świętej chwili. Św.
Paweł wzywa nas do rachunku sumienia: "Kto spożywa chleb lub pije
kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej. Niech
przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z
tego kielicha. Kto bowiem spożywa i pije, nie zważając na Ciało Pańskie,
wyrok sobie spożywa i pije" (1 Kor 11, 27-29). Jeśli ktoś ma świadomość
grzechu ciężkiego, przed przyjęciem Komunii powinien przystąpić do
sakramentu pojednania.
KKK 1386 Wobec wielkości tego Sakramentu chrześcijanin może jedynie powtórzyć z pokorą i płomienną wiarą słowa setnika (Por. Mt 8, 8.: Domine, non sum dignus, ut intres sub tectum meum, sed tantum dic verbo, et sanabitur anima mea
– "Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko
słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja" (Mszał Rzymski, Obrzęd Komunii).
W liturgii św. Jana Chryzostoma wierni modlą się w tym samym duchu:
Synu
Boży, pozwól mi dzisiaj uczestniczyć w Twojej uczcie mistycznej. Nie
zdradzę tajemnicy wobec Twych nieprzyjaciół ani nie dam Ci pocałunku
Judasza, ale wołam do Ciebie słowami łotra na krzyżu: Wspomnij o mnie,
Panie, w Twoim Królestwie.
KKK 1387 Aby przygotować się odpowiednio na przyjęcie sakramentu Eucharystii, wierni zachowają ustanowiony przez Kościół post (Por. KPK, kan. 919). postawa zewnętrzna (gesty, ubranie) powinna być wyrazem szacunku, powagi i radości tej chwili, w której Chrystus staje się naszym gościem.
KKK 1388
Zgodnie z tym, co oznacza Eucharystia, jest rzeczą właściwą, by wierni,
jeśli tylko są odpowiednio usposobieni, przyjmowali Komunię, gdy
uczestniczą we Mszy Świętej (Por. KPK, kan. 917; AAS 76 (1984) 746-747).
"Zaleca się usilnie ów doskonalszy sposób uczestniczenia we Mszy
Świętej, który polega na tym, że po Komunii Kapłana wierni przyjmują
Ciało Pańskie z tej samej ofiary" (Sobór Watykański II, konst.
Sacrosanctum Concilium, 55).
KKK 1389
Kościół zobowiązuje wiernych do uczestniczenia w niedziele i święta w
Boskiej liturgii i do przyjmowania Eucharystii przynajmniej raz w roku,
jeśli to jest możliwe w Okresie Wielkanocnym (Por. KPK, kan. 920). po
przygotowaniu się przez sakrament pojednania. Ale
Kościół gorąco zaleca jednak wiernym przyjmowanie Najświętszej
Eucharystii w niedziele i dni świąteczne lub jeszcze częściej, nawet
codziennie.
KKK 1390 Dzięki sakramentalnej obecności
Chrystusa w każdej z obu postaci Komunia przyjmowana tylko pod postacią
chleba pozwala otrzymać cały owoc łaski Eucharystii. Ze względów
duszpasterskich ten sposób przyjmowania Komunii świętej ustalił się
powszechnie w obrządku łacińskim. "Ze względu na wymowę znaku Komunia
Święta nabiera pełniejszego wyrazu, gdy jest przyjmowana pod obiema
postaciami. W tej bowiem formie ukazuje się w doskonalszym świetle znak
Uczty Eucharystycznej" (Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 240).
Jest to forma zwyczajna przyjmowania Komunii w obrządkach wschodnich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz