środa, 24 sierpnia 2022

Synod o synodalności we Włoszech: Była mowa o roli kobiet, klerykalizmie i LGBT

 

Synod o synodalności we Włoszech: Była mowa o roli kobiet, klerykalizmie i LGBT

We Włoszech zakończył się pierwszy etap Synodu o Synodalności. Według informacji podanych przez Konferencję Episkopatu Italii, wzięło w nim udział około pół miliona osób. W tekście finalnym synodaliści domagają się między innymi większego otwarcia Kościoła katolickiego na „osoby LGBT”.

Synod o Synodalności ma trzy fazy: krajową, kontynentalną i światową. W ostatnich tygodniach zakończyła się już we wszystkich państwach faza krajowa i wiele lokalnych Episkopatów przedstawiło krótkie finalne syntezy, które streszczają przebieg procesu synodalnego na tym pierwszym krajowym poziomie.

15 sierpnia własną syntezę synodalną przesłali do Watykanu biskupi Włoch. Jak podkreślili w 13-stronicowym tekście, w Italii działało około 50 tys. grup synodalnych, w których pracowało łącznie około pół miliona osób. Jak dotąd w żadnym innym kraju nie podano tak wysokiej liczby uczestników debat synodalnych. Przykładowo w Hiszpanii w pracach synodu wzięło udział nieco ponad 200 tys. osób, a we Francji około 150 tysięcy.


Autorzy włoskiego raportu podkreślają, że prace synodalne przebiegały z pewnymi trudnościami, na co wpływ miała z jednej strony pandemia Covid-19, a z drugiej wybuch wojny na Ukrainie.

W syntezie zawarto między innymi passus dotyczący tego, kto winien być w Kościele bardziej niż dotąd przyjmowany. Wymieniono tutaj ludzi młodych, starszych, rozwodników, „osoby LGBT” oraz ich rodziców, migrantów, niepełnosprawnych i ubogich.

Synodaliści oczekują też, że wierni świeccy będą mieć większy wpływ na życie Kościoła. Chodzi o podział odpowiedzialności za kierowanie sprawami kościelnymi tak. Według włoskich synodalistów Kościół w Italii jest dziś bowiem zbyt skupiony na księżach, co nie pozwala na budowę prawdziwej wspólnoty.

We włoskim synodzie kilkukrotnie zwrócono uwagę na zjawiska „niedoceniania” kobiet i postawiono postulat zwiększenia udziału kobiet w procesach decyzyjnych w Kościele.

Źródła: pillarcatholic.com, chiesacattolica.it

Pach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz